För att klara ett pussel måste du ha alla delar.

Vill ni kontakta mig per mejl? [email protected]

Jag fick en fråga...

Publicerad 2010-05-22 19:53:09 i Förlopp,

...och den frågan fick mig att börja tänka. Jag fick en fråga från en tjej som undrade hur jag blev sjuk, om det var folks påpekanden eller om det var media.
Jag började tänka efter, och vet heller inte om jag skrivit om vad jag tror kan vara orsaken bakom min anorexi. Oftast går normerna att man "Fått en kommentar om sin vikt, Utsatt för övergrepp, Medias vinkel av hur kroppen skall se ut, osv. osv."
För min del var det inget utav det. Jag hade aldrig fått en kommentar om min vikt, mer än att jag alltid fått höra att jag haft stora bröst och därför inte ville ha dem. Jag har inte blivit utsatt för övergrepp när jag var yngre, och media tog jag aldrig till mig då jag själv fotograferar och såg deras redigering.
Däremot har jag en depression i grunden, jag har sedan jag var liten alltid velat förinta mig själv. Jag har med andra ord hatat mig själv från första stund.
Jag minns tillbaka till 8-9 årsåldern, då jag började önska att mitt liv skulle ta slut. Men familjen kan berätta om att jag redan som treåring berättat om begravningar, och min egna begravning. Detta är inget jag minns.
Självskadebeteende var något som blev en del i min vardag redan som liten, jag minns redan när jag lekte med dockor, och det inte blev jag som ville. Då var jag tvungen att straffa mig själv genom att banka mig så hårt i huvudet att jag praktiskt taget såg stjärnor, jag blev i alla fall väldigt yr varje gång och liksom ramlade åt sidan med överkroppen.
Sedan blev det grövre och grövre, jag försökte strypa mig själv, skar mig och tog tabletter. Allt detta innan jag ens fyllt 10.
Under alla år sedan dess har dessa tankar vuxit sig starkare och starkare, och jag tror att min Anorexi blev ett sätt att förinta mig själv.
För alla vet, Äter/dricker man inte, vårt mest basala behov, så dör vi. Jag tror därför att detta blev sättet för mig att sakta förinta mig själv.
Min depression syntes först inte förrän jag svultit mig till den grad att jag var nära att dö. Därför tog ingen tag i mig innan, vilket säkerligen hade behövts.
Det har skett saker i min barndom som aldrig kommer glömmas, och folk i min närhet visste om. Andras föräldrar, skola osv. Men ingen tog tag i varken mig eller min familj. Vi fick aldrig hjälp.
Jag minns bara en gång som Skolsköterskan tog tag i mig, och det var i den period då jag även krånglade med maten, just för att jag inte gick upp i vikt. Då frågade hon om min bakgrund, och hon märkte att jag blev stel och inte ville berätta. Hon berättade att det fanns en stödgrupp, men sedan var det inget mer med det.
Men som sagt, då jag fick hjälp så började medicineringen. Och det är den som har hjälpt mig upp på två fötter igen, för innan så hade jag impulser och jag följde dem vad de än kunde vara. Jag var aggressiv mot mig själv.
Med hjälp av medicinen jag fick då jag fick diagnosen Anorexi, så började mitt huvud läka. Impulserna blev kontrollerbara, jag kunde stoppa innan jag gjorde vad tankarna sa.
Genom min medicin har jag börjat snappa upp mer och mer när jag inte mår bra, jag märker direkt om jag glömt ta en medicin, eller när dosen börjar avta.
Tankarna kommer smygande på direkt, och idag upptäcker jag dem. Jag kan stoppa mig själv.
Jag tror att de allra flesta med denna sjukdom har en och samma grund, Självhat.
Vad tror ni är er orsak?


Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-05-22 20:16:09

Åh lilla du, det e klart att det måste vara därför! Sååå modigt av dig att berätta! Kram kram kram till dig!!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-05-22 20:50:05

Gripande historia....

Jag instämmer med att det beror på ett självhat...jag hoppas verkligen att det ör något som kan ändras till att tycka om sig själv istället...

Postat av: Sara

Publicerad 2010-05-22 23:55:14

Du är modig min sötnos ! Så himlamycket starake än många andra tycker jag... längtar tills jag får se dig igen :)



<3 Älskar dg!!!

Postat av: Ceca

Publicerad 2010-05-23 10:28:02

För min del har det väl aldrig funnits några egentliga tvivel om "varför" jag utvecklade en ÄS.

eftersom jag uppfyller iprincip alla de "vanliga orsakerna" så att säga.

Framförallt så var jag grovt mobbad under många många år.

Både psykiskt och fysiskt.

Och för en som redan innan hatade sej själv,

på samma sätt som du gjorde,

så gjorde ju inte det saken bättre...



Mina föräldrar kan oxå berätta om "udda" saker jag gjorde/sa som liten,

och det är först nu efter min borderlinediagnos som man kan sätta allt i ett sammanhang.

Det är både skönt för MEJ, för jag vet varför jag alltid känt mej som ett alien,

och för mina föräldrar, som fick förklarat att DOM inte var orsaken till att jag var som jag var.



Men för att komma till saken,

av det du skrivit här nu,

så tror jag absolut att en borderlineutredning hade vart bra för dej!

Har du pratat med agneta (?) om detta?

Och har dina föräldrar (din mamma och din bror kanske är bättre...) gett SIN bild av dej?

Oftast är det just deras bild som slutligen löser gåtan.

Eftersom man själv inte riktigt alltid är medveten om vad man gör/gjort osv.



Kram!

Postat av: Erika

Publicerad 2010-05-23 11:13:03

Jag har försökt hitta en anledning men jag är osäker. Jag har alltid haft dåligt självförtroende vilket jag tror var den största orsaken... Det bröt inte ut hos mig förrän jag föll i en sorts depression när jag var 13-14 år. Önskar jag mindes vad som hände egentligen. Vet i alla fall att jag kände mig tjock redan i tolvårsåldern, det började väl gro där någon gång-

Postat av: maria

Publicerad 2010-05-23 14:58:51

ligger mycket självhat bakom allt för mej med :/

Postat av: Milly

Publicerad 2010-07-02 16:01:25

åh, jag kan verkligen förstå varför det blivit så. men det verkade vara bra för dig att få medicin. själv tycker jag mediciner inte hjälpt mig utan mer att jag bara hamnat i en dimma då jag egentligen inte känner något alls och det var också jobbigt.



Jag önskar ibland att jag visste orsaken till varflr jag blev "sjuk" i det här, men har aldrig riktigt kommit fram till något. Trasslig barndom osv. det finns nog ganska många orsaker men det är inte lätt att veta vilken som utlöste det. kanske alltihop tillsammans vid "rätt" tidpunkt och då står man inte emot så bra, känslan av att svälta sig är ju så skön från början, tills man nästan dör och då står man där och har ingen aning om vägen ut eller hur det blivit så. Sjukt jobigt att försöka ta sig tillbaka till något slags normalt ätande. men går det bättre för dig nu?

/Milly

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amy

Jag drev denna bloggen under min tid då jag led av svår anorexi. Jag la den sedan på hyllan för att läka...men jag saknar att få skriva, så nu öppnar jag den igen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela