För att klara ett pussel måste du ha alla delar.

Vill ni kontakta mig per mejl? [email protected]

Svar på Frågestunden

Publicerad 2010-11-26 14:23:10 i Frågestunderna,

Fråga: Vilka delar av ätstörningen har du kvar idag?

Svar: Jag kan få "dille" på vissa maträtter, att jag måste äta vissa saker, eller inte äta vissa saker.

Så fort jag får motgångar, så tas det oftast ut på maten.

Tankesättet finns oerhört hårt i mitt huvud, särskilt den snedvridna synen. Och jag kan ramla ihop i panik över min kropp.

 

Fråga: Är du normalviktig idag?

Svar: Jag har varit lite ostabil det senaste, och vet att jag gått ner lite. Men kläderna sitter bra fortfarande, så jag är normalviktig.

 

Fråga: Hur funkar maten i skolan?

Svar: Det går bra gör det, det blir däremot tuffare när vissa i klassen pratar dieter och bantning i samband med lunchen.

 

Fråga: Saknar du sjukdomen?

Svar: Nej, det gör jag inte.

 

Fråga: Hur funkar det med inlärningen idag? Är det svårt med minnet o läsa o sådär? Jag tänker om det har påverkats av sjukdomen?

Svar: Jag märker att min inlärning inte är som den har varit, och jag antar att det påverkats genom sjukdomen. Förr kopplade jag saker mycket snabbare än vad jag gör idag.

 

Fråga: Hur går det med samtalskontakt. Har du någon?

Svar: Nej, jag har ingen just nu. Men när jag flyttar tillbaka till Stenungsund, så kommer jag att få en psykolog.

 

Fråga: Äter du enligt matschema eller på känn? Känner du hunger o mättnadskänslor?

Svar: Jag har schemat, men jag måste rucka lite på tiderna då jag går i skolan. Jag känner fortfarande ingen hunger eller mättnad, jag märker däremot när kroppen inte fått det den behöver, då jag blir okoncentrerad och inte förstår vad folk säger till mig.

 

Fråga: Har du pojkvän?

Svar: Nej, tyvärr inte.

 

Fråga: Vilka är dina intressen? Hinner du med något förutom skolan?

Svar: Jag älskar att fota. Men just nu hinner jag inte alls med det som förr, skolan tar all min tid som det är just nu.

 

Fråga: Vilka är dina favoritbloggar?

Svar: Oj, det är svårt. Jag gillar Madicken(Conler) bl a. Om man skall ta de mer "kända".

 

Fråga: Är det skönt att bo i eget nu? Vilka svårigheter har du upptäckt? Saknar du hemstaden något?

Svar: Jag trivs oerhört bra att bo ensam. Jag har upptäckt vissa svårigheter, det är att jag har inte alltid någon som kanske påminner mig om vissa saker/beteenden jag har. Ensam är det lättare att utföra dessa utan att tänka på det. Tillsammans med någon, så kan de påpeka så man hinner rätta till.

Jag saknar inte Stenungsund jättemycket faktiskt, jag saknar min bästa vän gör jag.

 

Fråga: Vilka är dina idoler?

Svar: Framförallt Tori Amos. Sedan finns det många band som jag tycker om, men hon är framförallt min största idol. Hon är även min största idol i personlighet.

 

Fråga: Har du något favorituttryck du brukar använda?

Svar: "Harre" "Det är inte lätt när det är svårt" "Hur mår kissimurran idag?"

 

Fråga: Vad är det som driver dig att komma framåt mot friskheten?

Svar: Livet framförallt, frisöryrket, familjen/vänner. Det finns så oerhört mycket annat utanför sjukdomen, så oerhört mycket som är så mycket mer värt än att vara fast i en bubbla och leva i en fantasivärld som egentligen inte finns.

 

Fråga: Vet dina skolkamrater om din sjukdom?

Svar: Bara några. Långt ifrån alla. Dock tror jag de som har mig på Facebook förstått att jag varit sjuk.

 

Fråga: Har du haft sociala svårigheter under din sjukdom? Jobbigt att träffa människor osv?

Svar: Ja, det har jag. Jag hade oerhörda problem ett tag, vägrade umgås med folk, knappt familjen. När jag skulle promenera så gick jag i skogen, för att inte träffa folk. Hatade när folk stannade mig för att fråga om vägen osv. Ville knappt gå i affärer för jag var rädd att träffa folk man kände som skulle börja prata.

 

Fråga: Vad gör dig glad?

Svar: Ärlighet framförallt, lugna stunder.

Fråga: Vad gör dig arg?

Svar: Oärlighet, kliché där.

 

Fråga: Vad tycker du är svårast med att bo ensam och ha allt ansvar själv?

Svar: Att ingen har koll på om jag utför mina ovanor, och jag märker inte alltid själv om det skulle bli för lite osv. Då är det skön att ha någon att t ex se, och se hur de lägger upp sina portioner.

 

Fråga: Hej =)

jag tänkte på en sak.

Vad tyckte du passade dig bäst, Varberg eller östra?

Och varför?

Svar: Varberg passade mig bäst, jag hade kommit till en punkt när jag kom dit också, och det gjorde sin stora del.

Jag fick dessutom en psykolog som jag klickade med, och faktiskt kunde hjälpa mig med de olika problem jag hade inom anorexin och annat. Jag hade som sagt också kommit till den punkt där jag också ville bli frisk. Det är oerhört viktigt ifall man skall bli hjälpt.

När jag var på Östra, så hade jag inte riktigt kommit till den punkten, och jag var fortfarande oerhört sjuk i anorexin när jag kom dit. Vilket inte är till fördel när man kommer dit.

Man måste ha kommit en bit på vägen när man är där.

 

Fråga: Sen så undrar jag vad du helst skulle vilja jobba med när du "blir stor"?

Svar: Jag läser till Frisör, så det är yrket jag vill arbeta med. Underart yrke.

 

 

Fråga: Vilken är din Favoriträtt?

Svar: Tzay-gryta, som är en väg. thaigryta, tillsammans med couscous och en god fräsch sallad.

Fråga: Är du bra på att variera din mat?

Svar: Hyffsat, ibland snöar jag in mig på vissa saker. Men oftast är jag duktig på att variera, jag gör ju storkok och fryser in i matlådor. Så är det bara att plocka fram det man skulle känna att man var sugen på, det är perfekt.

 

Fråga: Har du körkort?

Svar: Ja, det har jag. Har haft sedan Februari 06.

 

Fråga: Har du fått några betyg i skolan ännu? Har ni många tentor eller är det mer praktiskt arbete? Kommer ni göra gesällen? Eller gör man det när man jobbat ett tag?

Svar: Vi har inte fått betyg, utan kommer gå igenom det nu i december. Vi har en del småprov, och de stora slutproven kommer i slutet av utbildningen.

Vi kommer göra gesällen, när vi är färdiga med vår traineeperiod, som kommer att vara i två år.

 

Fråga: Har du adventspyntat?

Svar: Nej, det har jag inte. Gillar inte julpynt alls faktiskt om jag skall vara ärlig.

 

Fråga: Hur ska du fira jul?

Svar: Jag kommer fira det med mor, bröder, svägerska och brorson hemma.

 

Fråga: Vad brukar du äta för mellis?

Svar: Det senaste har det varit Näringsdryck, då det varit lättast på skolan

Fråga: Räknar du kcal?

Svar: Ja, i perioder. Men försöker att inte titta på förpackningarna.

 

Fråga: Vad brukar du göra på fritiden?

Svar: Just nu, plugga, plugga. Klipper en del. Och när det väl finns en döstund, så försöker jag varva ner och samla alla intryck.

Fråga: Känner du någon som blivit frisk?

Svar: Ja, ett flertal stycken.

Fråga: Har du kontakt med någon från capio idag?

Svar: Nej, det har jag inte.

 

Fråga: Vad skulle du bjuda på om du skulle ha en festmiddag?

Svar: En mindre soppa till förrätt, sedan tzaygryta, och en god glass till efterrätt.

Fråga: Vad är din favvo av pasta, ris, potatis o så?

Svar: Jag gillar potatis väldigt mycket.

 

Fråga: Hur länge har du varit vegetarian? O varför blev du det? Är din familj oxå det?

Svar: Jag har alltid försökt äta lite kött sedan jag var liten, och i skolan åt jag alltid vegetariskt.

Men fick bli det när jag fyllde 18 på heltid. Min familj är inte vegetarianer.

 

Fråga: Hur går dina tankar? Är det mycket onda tankar eller kan du tänka positivt?

Svar: Just nu är jag i en svacka vad gäller tankarna, så de prackar på exakt hela tiden. Men kan övervinna dem.

Fråga: Hur ser ditt liv ut om två år tror du?

Svar: Då har jag precis klarat min trainee-period och gör gesällen. Förhoppningsvis bra boende, pojkvän osv.

 

Fråga: Har du fått många nya vänner i och med utbildningen?

Svar: Ja, ett par som blivit nära vänner

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amy

Jag drev denna bloggen under min tid då jag led av svår anorexi. Jag la den sedan på hyllan för att läka...men jag saknar att få skriva, så nu öppnar jag den igen.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela